Naishahmoista
Psykologian maailmasta kuului mielenkiintoisia. Tutkimuksessa havaittiin, että vahvat, positiiviset naishahmot vähentävät seksuaalisen väkivallan negatiivisia vaikutuksia. Ja koska anime rakentuu vahvoille, positiivisille naishahmoille, niin tämä on suorastaan erittäin mielenkiintoinen uutinen.
Tarkempi perehtyminen tutkimukseen paljastaa, että tutkimuksessa näytettiin ihmisille pätkiä eri sarjoista, joissa naiset kohtasivat väkivaltaa. Katsojat raportoivat vähemmän negatiivisia tuntemuksia (ahdistusta) silloin, kun kohtaukseen liittyi vahva naishahmo. Myös silloinkin kun väkivallan kohteena oli vahva naishahmo. Alistuva nainen päinvastoin lisäsi negatiivisia tuntemuksia riippumatta siitä oliko katsoja mies vai nainen.
Tutkimuksista on tapana tehdä johtopäätöksiä. Tässä tapauksessa tutkijat ajattelevat, että alistuva hahmoluonnehdinta kuvastaa sukupuoliennakkoluuloja, jotka sekä naiset että miehet tuntevat vastenmieliseksi. Jännä on myös havainto, että ohjelman sisällöllä ei ole niin väliä kunhan naishahmot eivät ole heikkoja. Tämä on nimetty ”Buffy Effectiksi” sen yhden harvan tappelevan länsimaalaisen naisviihdehahmon mukaisesti. Otetaan suora lainaus:
Although sexual and violent content tends to get a lot of attention, I was surprised by how little impact such content had on attitudes toward women.
Instead it seems to be portrayals of women themselves, positive or negative that have the most impact, irrespective of objectionable content. In focusing so much on violence and sex, we may have been focusing on the wrong things.
Eli heikot naishahmot ovat huono asia, vahvat naishahmot hyvä asia. Väkivallan ja seksin päivittely on asian vierestä puhumista. Jatkokysymyksenä tietysti seuraa, että päteekö tämä myös animeen ja pätevätkö havainnot samalla tavalla muihinkin kuin länsimaisiin opiskelijoihin. Ja tietysti se kysymys, mikä on vahva naishahmo.
Kuten alussa jo totesin, animetytöt ovat vahvoja. He tappelevat. Shounenmätöissä he ehkä ovat heikoimpia hahmoja ja jäävät pääsankaripojan varjoon, mutta kyllä he aina taistelunsa voittavat ja vähintään alussa ovat voimakkaampia kuin sarjan mieshahmot. Aikuisten sarjoissa (eli ecchitappelut) naishahmot ovat voimatasoiltaan selvästi miestä korkeammalla. Mieshahmo yleensä omistaa vain jonkun erikoisvoiman ilman omia avujaan ja on naishahmon alamainen. Eivätkä naishahmot erityisen heikkoja ole myöskään draaman puolella vaikka tsunderesta voi toki olla montaa mieltää. Heikoimmat naishahmot löytyvätkin aika hauskasti stereotyyppisistä shoujomangoista.
Mielenkiintoista olisi myös tietää, aiheuttavatko heikot mieshahmot samanlaisia reaktioita. Länsiviihteen puolelta sellaisia ei hevillä löydä. Esittäisin alla olevan kuvatodisteen pohjalta, että myös heikot mieshahmot aiheuttavat voimakkaita negatiivisia reaktioita.
Ei mulla muuta. Paitsi aika mielenkiintoinen ajatus, että anime olisikin miehiä sortavaa.
Heh, muistan edelleen elävästi millainen myrsky siitä nousi kun Starbuck olikin uudessa Battlestar Galacticassa naispuolinen. Lähes kopio 70-luvun Starbuckista, mutta genitaalit olivat vaihtuneet.
Animessa on paljon vahvoja naishahmoja, mutta etupäässä nimellisesti. Toteutus on edelleen monasti seksististä tai joskus jopa misogynististä (ehkä pahimpana esimerkkinä vähään aikaan se vuoden-parin takainen tissinleikkuuanime). Eteenpäin ollaan toki tultu kovasti. Ei tarvitse kuin katsoa miten vaikka Yuki Morin hahmo on muuttunut 70-luvun Yamatosta uuteen Yamato 2199:n verrattuna (ja sanoisin siltikin että Mori ei ole edes sarjan vahvin naishahmo). Tai hitsi, Chihayafurussa oli todella erinomainen sankaritar, hyvin vahva naishahmo omilla ansioillaan. Sitä mukaa kun Japanin sukupuolipolitiikka kehittyy ja muuttuu niin ehkä tälläkin alalla aletaan edetä isommin harppauksin.
Hieno löytö kyllä tuo jutun alun ertikkeli. Pitää ottaa linkki ylös ja näyttää sitä pelikansalle ja katsella vieressä kun raivo purkautuu aaltoina.
En välttämättä menisi kytkemään tätä Japanin sukupuolipolitiikan kehitykseen, koska sen vaikutuksia on hankala arvioida, sillä se vaikuttaa epäsuorasti. Ja puhetta on ollut, että se japanilaisen naisen vankilan kalterit saattavat olla länsimaisen katsojan omissa silmissä. Misogynisia ohjaajia toki löytyy, mikäpä heitä estäisi ohjaamasta. Mutta misogynian ja seksismin kytkeminen yleisempään systeemiin on vähän hankalampi juttu, koska samalla tavalla myös miehet elävät vankilassa Japanissa. Se on tasa-arvoista jos molempia sukupuolia sorretaan samalla tavalla.
Esimerkkejä heikoista sekä vahvoista hahmoista löytyy sekä nykyanimesta että vanhoista sarjoista. Lina ja Lum eivät ole kovin alistuvia tyttösiä. Miyazakin leffat ovat kokoajan esittäneet vahvoja naishahmoja. Tosin tutkimushan koski väkivaltaa, joten tarkastella pitäisi äärimmäisiä väkivalta sarjoja, jotka olisivat mielellään myös suosittuja. Itsellä tulee nopeasti mieleen Elfen Lied ja Hellsing. Molemmissa on äärimmäisen vahvat naishahmot, vaikka Elfen Lied onkin nyuu~ juttuineen toki vähän kyseenalaisempi.
Siitä on aikaa yli seitsemän vuotta kun viimeksi katsoin Hellsingin, mutta jotenkin mieleen on jäänyt kuva että ekassa sarjassa Integraa oltaisiin kuohittu reilusti mangaan nähden. Ultimatessa ollaan sitten jo lähempänä sitä alkuperäistä näkemystä. En kyllä mene tämän kanssa vannomaan. Elfen Liedistä en osaa sanoa kun en ole nähnyt sarjaa.
Gantzin lukemisen lopetin jo aikoja sitten, mutta siinä oli varsin misogynististä menoa. Samoin lähes kaikkia Kazuo Koiken tuotoksia voisi syyttää blatantista misogynismistä, mutta Koike minusta ylittää jo rajan ja on vaan ihan silkka misantrooppi.
Eäh, äärimmäisen väkivaltaista animea ei enää juurikaan tehdä, niin paha mennä sanomaan miten naishahmot niissä esitetään.